Kaksi hymyilevää henkilöä istuu vierekkäin. Toisella henkilöistä on yllään Punaisen Ristin huppari.

Punaisen Ristin visuaalinen ilme ja audio

Kuva: Suvi Elo / Suomen Punainen Risti

Tältä sivulta löydät Suomen Punaisen Ristin visuaalisen ilmeen ohjeistuksen ja määrittelyt sekä materiaalien tuotannon ohjeistuksen. Ohjeistus antaa työkalut onnistuneeseen, erottuvaan ja tunnistettavaan viestintään.

Punaisen Ristin brändin tärkein elementti on rohkea kohtaaminen ja luottamuksen rakentaminen eri toimijoiden välillä. Brändin pitää olla tunnistettava ja erottuva sekä nopeassa kriisitilanteessa että digitaalisessa informaatiotulvassa.

Peruselementit

Punainen risti valkoisella pohjalla on erityinen merkki siitä syystä, että sen tehtävänä on suojella konflikteissa valtuutettuja lääkintälaitoksia ja -kuljetuksia, niiden henkilökuntaa ja potilaita sekä kansainvälisen Punaisen Ristin avustustyöntekijöitä ja -kuljetuksia. Valtiot omistavat tämän kansain­välisen suojamerkin, joka on samalla niiden asevoimien lääkintähuollon tunnus.

Punainen risti esiintyy yksin, ilman selittäviä tekstejä, vain harvoissa valituissa tapauksissa. Se ei ole ensiavun tunnus, mutta Punainen Risti voi käyttää sitä lääkinnällisen ensiapupäivystyksensä merkitsemiseen.

Lue suojaavan punaisen ristin, punaisen puolikuun ja punaisen kristallin käytöstä lisää: suojamerkki.fi.

Epäselvissä tapauksissa ja nähdessäsi merkkiä käytettävän väärin, ota yhteys Suomen Punaisen Ristin viestintään tai oikeudelliseen neuvonantajaan: info@punainenristi.fi tai 020 701 2000.

Logo koostuu logomerkistä (risti) ja logotyypistä (teksti). Logoa käytetään aina valkoisella pohjalla. Logotiedostot löytyvät Aineistopankista.

Piirit, osastot ja laitokset käyttävät oman toimintansa yhteydessä omaa logoa.

Yrityksille logon käytöstä on oma ohjeistuksensa, jonka löydät täältä (linkki myöhemmin).

Suoja-alue

Logoa käytetään aina vähintään suoja-alueen kokoisella valkoisella pohjalla. Suoja-alue on kaksi kertaa ristin sakaran mittainen. Suoja-alueelle ei saa sijoittaa muita elementtejä.

Logomerkin ja logotyypin suhdetta toisiinsa ei saa muuttaa, eikä tunnuksen suoja-aluetta saa rikkoa.

Kielletyt käyttötavat

Värillisellä taustalla logo ei erotu riittävän selvästi. Kuvan päällä tunnuksen erottuvuus kärsii. Tunnuksesta ei ole negatiivista versiota. Sähköisessä muodossa logo voi vääristyä. Tarkista aina, että suhteet ovat oikein.

Logon värit

Logon värejä ei saa muuttaa. Logosta ei ole olemassa valkoista (nega) versiota. Valitse logon väriversio sen käyttötarkoituksen mukaan, jotta sävyt toistuvat oikein. RGB-muodot ovat pääasiallisesti sähköiseen käyttöön ja CMYK-värit painotarkoitukseen.

Minimikoko

Logoa ei saa käyttää tässä määriteltyä pienemmässä koossa.

Mustavalkoinen

Logoa ei suositella käytettäväksi mustavalkoisessa painotuotteessa. Tulostettavassa materiaalissa logon voi tulostaa myös mustavalkotulostimella.

Kieliversiot

Suomen Punaisen Ristin logosta on myös ruotsinkielinen versio sekä myös muita kieliversioita. Selvyyden vuoksi muissa kuin ruotsin kielessä, on järjestön nimi kokonaisuudessaan kyseessä olevalla kielellä.

Kansainvälisissä yhteyksissä on mahdollista käyttää suomenkielistä logoa ja kirjoittaa sen yhteyteen yhdistyksemme virallinen nimi kyseessä olevalla kielellä.

Kolmi- tai useampikielisessä sovelluksessa logosta valitaan pääkielen mukainen versio ja kaksi muuta kieltä kirjoitetaan tunnuksen yhteyteen lisämääreeksi.

Logon käyttöä koskevat samat säännöt, kuin sen suomenkielistä versiota.

 

Osasto ja piiri käyttävät viestinnässään ja materiaaleissaan pääsääntöisesti oman piirin tai osaston logoa. Se lisää paikallisen toiminnan tunnettuutta, tuo järjestörakennetta näkyväksi ja ohjaa yhteydenotot oikeaan paikkaan.

Piirien ja osastojen logot tehdään ainoastaan Viestinnän palvelut -yksikössä. Logoja ei saa tuottaa itse tai tilata ulkopuoliselta taholta. Ota tarvittaessa yhteys aineistot@punainenristi.fi. Valmiiksi tehdyt logot löytyvät Aineistopankista.

Alueellinen toimija, kuten vastaanottokeskus tai kirppis, merkitään piirilogon yhteyteen. Toiminnan muoto kirjoitetaan piirin nimen alle esimerkin mukaisesti.

Logot tehdään ainoastaan Viestinnän palvelut -yksikössä. Logoja ei saa tuottaa itse tai tilata ulkopuoliselta taholta. Ota tarvittaessa yhteys aineistot@punainenristi.fi. Valmiiksi tehdyt logot löytyvät Aineistopankista.

Suomen Punaisen Ristin laitoksilla – Veripalvelulla, Kontilla ja Nuorten turvatalolla – on omat logonsa, joissa laitoksen nimi on nostettu järjestötunnuksen yhteyteen.

Laitosten tunnuksista on kieliversiot ruotsiksi ja englanniksi. Alatunnisteen toinen tai useampi kieli kirjoitetaan tunnuksen yhteyteen samalla tavalla kuin esimerkiksi osaston nimi.

Valmiit logot löytyvät aineistopankistamme: aineistopankki.punainenristi.fi.

Logon koon suhde tuotettavaan materiaaliin on määritelty. Vaakamallisissa materiaaleissa logon leveys on 20% ja pystymallisissa 30% kokonaisleveydestä.

Logo sijoitetaan aina kahdesta sivusta kiinni oikeaan ylä- tai alakulmaan. Kaikissa valmiiksi tuotetuissa pohjissa logo on asemoitu valmiiksi. Älä muuta logon sijaintia tai kokoa valmiissa pohjissa.

Logon koko turva-alueineen

A4 vaaka: leveys 59,4 mm, korkeus 27 mm
A4 pysty: leveys 63 mm, korkeus 28,8 mm

A5 vaaka: leveys 42 mm, korkeus 19,2 mm
A5 pysty: leveys 43,81 mm, korkeus 20 mm

Huomioitavaa!
A6 kokoa pienemmissä materiaaleissa logo on suhteeltaan suurempi tuotetun materiaalin kokoon nähden (esim. käyntikortit).

Yhdessä päävärit, neutraalit ja tukivärit mahdollistavat tunnistettavan, mutta monipuolisen visuaalisen ilmaisun.

Päävärit

Päävärit ovat Punaisen Ristin visuaalisen identiteetin ydintä. Ne edustavat itsevarmuutta, rohkeutta ja luotettavuutta.

Neutraalit

Neutraalit sävyt lämmittävät ja maadoittavat.

Tukivärit

Tukivärit tarjoavat tilaa koko visuaalisen ilmaisun skaalaan voimasta herkkyyteen.

Proportio

Ohje kuinka käyttää värejä suhteessa toisiinsa.

Suomen Punainen Ristin pääfontit ovat Arial ja Georgia, jotka ovat kaikkien saatavilla. Suomen Punaisen Ristin design-tiimillä on lisäksi käytössä tukifontit Degular ja Mānuka.

Audiobrändi tarkoittaa brändin yhtenäistä ja tunnistettavaa äänimaailmaa, jota käytetään lisäämään viestinnän tehokkuutta.

Suomen Punaisella Ristillä on oma musiikki, jota voidaan soittaa esimerkiksi some-, tv- ja radiomainosten taustoilla, julkisissa tiloissa sekä ohjeistus- ja koulutusvideoiden taustoilla. Äänibrändissä kuuluvat tunteet: hätä, lohtu, toivo ja ilo. Järjestön oma musiikki on tehty vahvistamaan näitä tunteita.

Punainen Risti kuulostaa rohkealta, varmalta ja sympaattiselta. Jotta audiobrändi pysyy tunnistettavana ja sen käyttö johdonmukaisena, audiota käytetään ohjeistuksen mukaisesti.

Pyri käyttämään Punaisen Ristin audiokirjaston elementtejä viestiessäsi Punaisesta Rististä.

Älä lisää audiokirjastoon sinne kuulumattomia elementtejä.

Kunnioita sävellyksiä omina teoksinaan. Vältä yhdistelemästä audiokirjaston ääniä muihin ääniin.

Brändimusiikin alkuperäinen tempo on 106 bpm, tahtilaji 4/4, sävellaji Hm,

Punaisen Ristin melodia: Neljän nuotin mittaista Suomen Punaisen Ristin melodiaa voi käyttää itsenäisenä elementtinä (esim. audiologo) ja sen voi soittaa millä tahansa instrumentilla, joka sopii brändin tunnelmaan ja audionkäytön ohjeistukseen.

Suomen Punaisen Ristin brändikappale rakentuu neljästä tunteita kuvaavasta audiosta, hätä, lohtu, toivo ja ilo sekä Punaisen Ristin neljän soinnun melodiasta. Kappaletta ei käytetä kokonaisuutena, vaan jokaista tunnetta kuvaavaa audiopätkää ja melodiaa voidaan käyttää itsenäisinä kokonaisuuksina. 

Brändikappale on tarkoitettu ammattilaiskäyttöön ja sen pääsee kuuntelemaan tunnuksilla  aineistopankissa.

Kappaleen nimi: Suomen Punainen Risti, virallinen brändimusiikki

sävellys ja tuotanto: Olli Palmunen

Teosto- ja IPI-numerot: Olli Palmunen: 580358831

Audiologo koostuu neljästä nuotista, jotka muodostavat Punaisen Ristin melodian. Melodia soitetaan madalletulla sydänkäyrän äänellä, joka kuvastaa Punaisen Ristin toimintaa hädän hetkellä ja kuulostaa rauhoittavalta. Hyräilevä ihmisääni vahvistaa melodiaa. Äänimaailmaan on upotettu myös kellon tikitys ja sepän isku luomaan alitajuista kuvaa tehokkuudesta.

Pääset kuuntelemaan audiologon aineistopankissa.

Nimi: Suomen Punainen Risti, äänilogo

Sävellys ja tuotanto: Olli Palmunen

Teosto- ja IPI-numerot: Olli Palmunen: 580358831

Voit kuunnella eri pituisia audioita aineistopankissa.

Hätä

on tarkoitettu käytettäväksi julkaisuissa, joissa on dynamiikkaa ja dramatiikkaa.

Lohtu

on tehty julkaisuihin, joissa käsitellään herkkiä ja koskettavia aiheita.

Ilo

sopii julkaisuihin, joissa on kevyt, neutraali tai jopa iloinen tunnelma.

Toivo

käytetään julkaisuihin, joissa on arkinen, toiveikas ja välitön tunnelma.

Punaisen Ristin brändikirja
Punaisen Ristin brändikirja
Brändi, visuaalinen ilme ja audio
Brändi, visuaalinen ilme ja audio